torsdag 29. november 2012

Linjer i bildet

Om bildet føles behaglig eller naturlig å se på, handler ofte om å lede blikket mot et interessepunkt. Til å lede blikket til et interessepunk, kan vi bruker linjer i bildet. Enten de er synlige eller usynlige. Linjer kan også brukes til å forsterke det visuelle budskapet i bildet. Horisontale, vertikale og diagonale linjer medfører stor forskjell i hvordan man tolker bilder.

Vertikale linjer bidrar til å gi en følelse av kraft og styrke i bilde. Det gir også inntrykk av høyde og verdighet. Vertikale linjer er mer aktive enn horisontale. Vertikale linjer gir energi ved at de strekker seg mot høyden eller himmelen.

Horisontale linjer bidrar til en følelse av stabilitet, at bildet er balansert og i ro. Horisontale linjer utrykker også fred, stillhet og varighet. Former som ligger horisontale virker stabile og trygge. Denne linjen er den mest grunnleggende linjen i et bilde.

diagon_l.gifhorisont_l.gifvertikal_l.gifDiagonale har den effekten at den hjelper seerens øye gjennom bildet. Det gir dermed bildet en dynamisk følelse som vil oppfattes som mer interessant. Diagonale linjer kan utrykke bevegelse, uro og hastighet. Diagonaler kan også gi følelsen av dybde. 

Blenderåpning: f/2.4
Lukkertid: 1/147sek
ISO: 64
Kamera: iPhone 4S
I bildet over, utgjør trappetrinnene de horisontale linjene. Disse linjene føles stabile og trygge. Samtidig som vi har horisontale linjer i bildet, har vi også diagonale. Disse linjene gjør at blikket blir ført ned til bunnen av trappa. De diagonale linjene gjør at dette bildet blir mer interessant. De er også med på å gi bildet dybde.
Når jeg redigerte bildet i Photoshop, brukte jeg for det meste bare Brightness/Contrast. Jeg brukte også funksjonen som heter Exposure. Jeg beskjærte også bort den øverste delen av trappa, ved hjelp av Crop Tool.
Bildet er tatt i Direktørens hage, som tilhører Sørlandets Sykehus, Kristiansand. 

Blenderåpning: f/2.4
Lukkertid: 1/600 sek
ISO: 64
Kamera: iPhone 4S
Jeg valgte å ta med dette bildet, fordi vi ser linjer i alle retninger, både horisontale, vertikale og diagonale. Gjerdet og stien i bildet utgjør de horisontale, stolpene i bildet de vertikale, mens de ståltrådene i ”taket” over stien utgjør de diagonale. I og med at øyet søker etter repetisjon og mønster i et bilde, kan på en måte bildet gi en slags trygghet med at det er noe repetisjon. Men igjen er det kanskje litt kaos og forvirring i bildet fordi det er så mye og mange linjer på en gang, noe som kanskje kan virke litt skremmende.
Jeg likte dette bildet godt, nettopp fordi det er veldig mange forskjellige linjer i bilder, og det var jo det som var oppgaven.
Jeg har valgt og la være å redigere dette bildet noe, fordi jeg likte det sånn det var i utgangspunktet.
Dette bildet er også tatt på Sørlandets Sykehus avdeling Kristiansand i Direktørens Hage.

Blenderåpning: f/2.4
Lukkertid: 1/234 sek
ISO: 64
Kamera: iPhone 4S


I det siste bildet i oppgave, har vi også forskjellige linjer. Vertikale som er kanten på broa, og horisontale som er selve plankene på broa. Også brosteinene utgjør linjer i dette bilde. Jeg valgte å ta med dette bildet, hovedsaklig fordi det har kurver i bildet. Svingen på stien utgjør en kurve. Kurver i bilder, kan gi utrykk for skjønnhet, ynde, rytme og perspektiv. Jeg syns kurvene i dette bildet, er med på å gi det skjønnhet.
Ei heller dette bildet ønsket jeg å redigere, ønsket også å beholde dette slik som det var i utgangspunktet.
Også dette bildet er tatt i Direktørens Hage ved SSHF.  

Hva har jeg lært med denne oppgaven, og hva syns jeg om oppgaven?

Denne oppgaven har gjort så jeg har lært hva forskjellige typer linjer gjør med et bilde. Jeg har også lært at det faktisk finnes linjer overalt hvor vi går, bare vi ser etter. Jeg har også lært om komposisjon, plassering av motiv og synsvinkler.
Jeg syns det har vært en morsom og interessant oppgave å jobbe med. Vi fikk satt kreativiteten vår litt på prøve i denne oppgaven. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar