fredag 31. mai 2013

Fotofikling

Før jeg begynte med denne oppgave, leste jeg historien om Ikaros, og ble lit kjent med gresk mytologi. Deretter brukte jeg Photoshop til å lage min egen tolkning av historien. Vi skulle sette sammen tre ulike bilder: et av en bakgrunn som skulle være av en utsikt ute, et av Ikaros som skulle være av oss selv i studio. Til slutt skulle vi finne et bilde av noen vinger på internett. Til slutt skulle vi sette disse bildene sammen, slik at det ble ett bilde ved hjelp av litt fotofikling.


Mine bilder:













Dette er bildet før jeg satte på noen form for filter.













Samme bildet etter å ha satt på filteret Glowing edge













Til slutt dette bildet, etter å ha satt på sumi-e filter. Dette er det bildet jeg er mest fornøyd med.


Egenvurdering:

Hva har jeg gjort?
Det første stadiet i oppgaven besto jeg som sagt å lese og finne ut ting om Ikaros. Jeg gikk så ut å tok bilder som kunne brukes til bakgrunn. Bakgrunnen er tatt i nærheten av Hove, Tromøy. Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg ville ha det utover en eng/åker. Jeg satte så opp kameraet hjemme, og tok bilder av meg selv ved hjelp av fjernkontroll til kameraet. Så søkte jeg på bilder av vinger på Google, og fant noen helt svarte som jeg likte.
Nå satte jeg i gang med Photoshop. Jeg brukte verktøyer Magic Tool, til å klippe ut de forskjellige delene av bildene som jeg ville bruke. Deretter limte jeg de forskjellige utklippa inn på bakgrunnen, og endret litt på størrelsen, slik at de skulle passe sammen. Til slutt prøvde jeg ut forskjellige typer filter, og endte opp med de to du kan se over. Jeg likte godt det siste bildet, fordi det ser litt dystert og mystisk ut.

Hva har jeg lært?
Jeg har lært mye i Photoshop under denne oppgaven. Det er ikke ofte vi har vært så avhengig av å bruke forskjellige verktøy som i denne oppgaven. Jeg har også lært å bruke en gammel ide, til å skape noe nytt og egent.
Det har vært en spennende og utfordrende oppgave alt i alt. Den har til tider kanskje vært litt for krevende for uerfarende Photoshop brukere, men det var veldig morsomt når jeg først fikk det til. Jeg er til slutt fornøyd med det siste bildet mitt av min form for Ikaros. 

- Anja Bjornes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar